I morgon torsdag klockan 10 inleds tennisveckan med spel i pojkarnas 12-årsklass och flickornas 10-årsklass. Förutom egna deltagare har ÅTK en hel del juniorer på plats som funktionärer.
Det är mycket som ska till för att ro iland en tennisturnering och Åmåls TK har det väl förspänt på funktionärssidan. Föräldrar och rutinerade föreningsmedlemmar gör en insats, men främst många av föreningens ungdomar och juniorer.
– Framförallt är det glädjande att så många juniorer ta ansvar och går ledarutbildningar. I år har vi det vi det väl försett med matchledare, säger Tomas Strömvall, junioransvarig i klubben och tävlingsledare.
En matchledarens funktion är att vara tävlingsledningens förlängda arm och leda matcherna från sidan. Vara behjälplig om det behövs. Spelarna dömer själv.
Utöver detta behöver banor skötas av frivilliga. Detta görs under ledning av Rolf Svensson.
Dessutom är ÅTK-kiosken, med försäljning av korv, kaffe med hembakat bröd, frukt och smörgåsar, öppen under hela turneringen.
Årets matchledare:
Sebastian Lindell, Viktor Persson, Noah Fransson, Jan Hellström, Björn Skog, Ester Skog, Leon Strömvall, William Lindell, Ove Rydh, Gustav Persson, Tomas Strömvall, Sara Tegnér, Elias Boström och Jonathan Cedervall.