Åmåls Tennisklubbs historia

Åmåls Tennisklubb bildades den 9 september 1919, och klubbens första ordförande var Lantmästare Gustaf Adolf Berggren. Första tennisbanan var vid Hornlyckan och låg på ett arrende som kostade 10:-/år.

1939 byggdes en ny tennisbana vid Örnäsvallen och 1948 kom så ytterligare en nämligen bana nr.2, medlemsantalet 1948 var 111st.

1954 hade medlemmarna även förmånen att att få spela inomhus under vintermånaderna då man hyrde 2 tim/vecka i Bewe-fabrikens hall i Säffle.

1959 fick klubben den största framgången för en klubbspelare genom att Sven-Erik Lundh vann Kungens Kanna som var en mycket stor tävling i Sverige vid denna tiden.

1970 kunde klubben boka tider i nya Karlbergsskolans A-hall som blev en bra möjlighet att få spela mera vintertid.

1973 startades handicaptävlingen Öhrn-Klon och det tävlades om ett vandringspris av Per Öhrn, första inteckningen tog Jan Gustafsson då han i finalen slog Stefan Carlsson med 6-2, 6-2.

1976 byggdes bana 4 (Centercourten) och 1978 stod klubbhuset vid Örnäsbanorna klart.

1982 närmare bestämt den 12 september invigdes så den helt nya Tennishallen med två inomhusbanor, den totala byggkostnaden var 1,5 milj. Medlemmarna köpte andelar och ställde upp med mycket ideellt arbete för att få till detta fantastiska projekt som en ny hall var. Dessutom anställs två kanslister nämligen Inga-Lill Johansson och Solveig Reidmar på deltid för att sköta den nya hallen och serva medlemmarna. Klubbens medlemsantal steg nu dramatiskt från 143st 1981 till hela 269 st i slutet av 1982.

1985 byggs hallen till med en större serviceavdelning och då spelas också den första tävlingen av Åmåls Tennisvecka ”Tholin & Larsson Cup” som är en elittävling för Herrar & Damer med prispengar, samt flick- och pojkklasser 12, 14, 16 och 18år.

Segrarna denna första Åmåls Tennisvecka blev i HS Elit Johan Eibertsson Filipstads TK som vann över Åmåls TK:s Dick Johansson med 7-6, 6-2. DS Elit vanns av Camilla Svensson Hunnebostrand som besegrade Eva Almqvist Bofors med 6-4, 6-1.

Denna fantastiskt populära sommartävling var sedan i många år framöver ansedd som en av Sveriges mest välskötta tennistävlingar och lockade hela Sveriges tenniselit till de vackra grusbanorna på Örnäs. Sune Tholin var den drivande kraften som verkligen såg till att denna tävling blev så stor och populär som den blev, det var tex.domare i samtliga matcher och i elitklasserna även linjedomare.

1989 är medlemsantalet hela 401 st och 1995 spelas för första gången inomhustävlingen ”Åmåls-Smashen” som är en tävling för flickor- och pojkar 12 resp. 14år.

1999 firar klubben 80-årsjubileum med medlemsdag och festligheter, Junior-SM 14 år utomhus för flickor och pojkar arrangeras i Åmål. Åmåls Tennisvecka ”Tholin & Larsson Cup” hade 15-årsjubileum och Åmåls-Smashen spelades för 5:e gången detta år.

2013 kom att tragiskt nog bli det år som Åmåls Tennisklubb går konkurs, men med hårt ideellt arbete av ett flertal medlemmar så skulle snart en ny klubb bildas.

2014 bildas så Åmåls Nya Tennisklubb.