20 ungdomar från Skultorps TK, och flera andra klubbar, på läger i Åmål. Här samlade på Strandbadet.

Under sammanlagt sex dagar håller ungdomar från Skultorps TK, med inbjudna från andra klubbar, läger på Örnäsbanorna hos Åmåls TK.

– Jättefina banor. Och det bästa är att det är så nära badet, säger Ruby Vipond, 13, en av deltagarna på lägret.

Skultorps Tennisklubb utanför Skövde är en av de mest livaktiga i distriktet, med 489 medlemmar. Klubben har närmare 250 spelare i träning, varav 120 vuxna. Detta på två utebanor och två inomhus.
Jonas Söderlund är huvudtränare i klubben och han var tidigare också klubbutvecklare i Tennis Väst.
– Jag vill försöka sprida kunskapen om det vi gjort som fungerar i Skultorp till andra klubbar. Det är en av anledningarna till att jag förlägger läger runt om i distriktet. Och när jag fick se anläggningen i Åmål… det är en dröm! Fina banor och en hall, badet, campingen, stugorna, beachvolley, discgolf, djurpark. Det går att spela tennis, pingis, padel. Jag ska förhandla med klubben, men mycket talar för att vi kommer tillbaka igen nästa år.
Från fredag till söndag har 20 ungdomar i åldern fem(!) till tolv år tränat, som spelar med midi- och maxibollar, umgåtts, grillat och lekt, åkt på utflykter och gått tipspromenad. Första gruppen innehåller spelare, inte bara från Skultorp, utan även från Tidaholm, Kungälv och Åmål.
Från måndag till onsdag kommer nästa gäng, innehållande ungdomar från elva till 16 år, som har det gemensamma att de tävlingsspelar. De är sammanlagt 34 spelare och kommer från elva olika klubbar.
Senare håller Jonas Söderlund också i ett vuxenläger – men det hålls i Hunnebostrand.
– Jag har samma upplägg på alla lägren, två dagar med mycket fokus på teknik och så matchsspel sista dagen, säger Jonas Söderlund.
Ruby Vipond, 13, är en av deltagarna på lägret. Hon stortrivs i Åmål.
– Det har varit jättekul här. Det bästa är att det finns badplats. Banorna är jättebra, det blir bra betyg till banarbetarna, säger Ruby.
Axel Vallendin, 15, som deltog påå tävlingsspelarnas läger:
– Det är fint här. Roligt att träna. Jag har inte varit med på alla aktiviteter för jag har varit så trött efter träningarna. Men jag har badat.
Jonas Söderlund:
– Vi har blivit fantastiskt väl bemötta i Åmål. Vi får all stöttning och hjälp vi behöver från ÅTK. Det är bara att ringa efter Anders (Larsson, ordförande) så kommer han.

Axel Vallendin från Skultorp och Frans Skoog från Åmål spelade dubbel ihop.

Från vänster James Picket från Åmål, samt Knut Sömier och Lauritz Olsson Waage, deltog på lägret i Åmål.

Ruby Vipond, 13, trivs på läger i Åmål.

Skultorps tränare Jonas Söderlund håller i trådarna för lägret, men poängterar att han fått mycket hjälp av föräldrar.